Hent vores app her »   Få mere gennemslagskraft og indflydelse – download vores app i App Store og planlæg din adfærd  Få mere gennemslagskraft og indflydelse – download vores app i Google Play og planlæg din adfærd     

​Book din plads på et af voreS næste kurSER

Sådan får du større indflydelse og gennemslagskraft ved at se OL!

... og undgår dårlig samvittighed!

Følger du også de dygtige atleter i Rio de Janiero lige lovlig tæt?

Du har måske ligefrem dårlig samvittighed over at se så meget fjernsyn?

Her er alletiders undskyldning for, at du skal blive siddende i sofaen og se mere:

OL er en glimrende inspirationskilde til, hvordan du kan opnå større indflydelse, gennemslagskraft og flere resultater!

Kan det nu også passe?

Ja, for atleterne bruger en række af de færdigheder, som også er nødvendige i indflydelsesøjemed. Blandt andet kan nævnes:

1. De har klare (ambitiøse) mål

2. De tror på, at de kan nå deres mål

3. Mange har masser af (fysisk) power

4. De forbereder deres strategi godt og grundigt

5. I kamp er de opmærksomme på, om det er nødvendigt at ændre på den planlagte strategi og dermed deres adfærd for, at de kan nå deres mål

De første fire punkter er bestemt alle nødvendige for at få indflydelse, men det er nok især pkt. 5, som de fleste kan tage ved lære af. Det er i hvert fald det at ændre adfærd for at nå i mål, som vi på Power2Influence® ofte erfarer, at der er behov for at træne. Vi ser og hører således tit fra vores deltagere, at et forsøg på at få indflydelse på jobbet er strandet, fordi den forberedte strategi – som oftest de udvalgte argumenter – ikke har fået den tilsigtede effekt, men blot er prellet af på modparten.

Hvordan kan atleterne lære dig at ændre adfærd?

Det korte svar er, at de reflekterer over, hvorvidt deres strategi og adfærd fører dem til deres mål.

Nogle atleter er så heldigt stillet, at deres sportsgren har pauser indbygget i kampen, hvor de kan gøre sig disse overvejelser og eventuelt korrigere deres adfærd. Det gælder for eksempel tennis, hvor der er et ophold efter bestemte partier.

Andre har en træner på sidelinjen, som kommer med input til justeringer – undervejs i kampen og/eller ved halvleg, time out mm. Her er fodbold eller håndbold gode eksempler.

En tredje gruppe atleter er helt på egen hånd og sørger selv for at justere deres adfærd i selve kampsituationen, hvis de må sande, at den planlagte strategi ikke fører dem til deres mål – her er svømmerne et godt eksempel. Og atletikudøverne. Og roerne - ja, sejlsportsfolket i det hele taget. Fælles for dem er således, at de kan have udarbejdet én strategi i deres forberedelse, men baneforhold, vejr, vind og ikke mindst modstanderens (mod)træk kan tvinge dem til i kampsituationen at reflektere over og ændre deres strategi og adfærd – for gør de ikke det, når de ikke deres mål.

Sådan bruger du topatleternes taktik til hverdag

Og netop den taktik kan vi med fordel tage til os, når vi søger indflydelse og gennemslagskraft til hverdag – at reflektere over om vores adfærd fører til det resultat, som vi gerne vil have. Eller om vi er nødt til at ændre vores adfærd for at komme i mål.

Desværre har vi imidlertid langt fra altid trænere med os, som kan bevare dette overblik og foreslå justeringer – vi må derfor selv i ”kampsituationen” reflektere os frem til de nødvendige ændringer. Det er ressourcekrævende at tænke i såvel sag som proces samtidig, men det er muligt. Som for deltagerne ved de olympiske lege kræver det blot træning at blive god til en sådan refleksion. Det hjælper selvfølgelig også, hvis du har gjort dit mål vigtigt for dig og bærer det med dig i ”mental flammeskrift”, så du aldrig (bliv)er i tvivl om det og hele tiden kan måle på, om du er på ret kurs med din indflydelse.

Time out kan også tages til hverdag

En anden mulighed er at tage en kort pause i et møde eller lign. for at få mere tid, ro og overskud til at genoverveje din adfærd, og om den fører til det resultat, du søger. Det vil for de fleste nok være uvant, men det kan som regel lade sig gøre og er ofte endog helt hensigtsmæssigt for, at du kan få justeret din adfærd mest optimalt, så den reelt – og måske ligefrem mere effektivt – vil føre dig til dit mål.

Apropos effektivt: Det er sjældent hensigtsmæssigt blot at ændre adfærd ved at skifte et argument ud med et andet – det svarer til at erstatte et hårdt slag med et, der er hårdere for nu at blive i sportsanalogien. Det virker næppe, for modspilleren er udmærket i stand til at returnere et hårdt slag – det har vedkommende jo allerede demonstreret, siden det overhovedet er nødvendigt at skifte strategi. Ligedes: Hvis din modpart ikke køber dit bedste argument, hvorfor skulle dit næstbedste argument så virke?

Oftere er det mere fordelagtigt helt at skifte adfærd – på samme måde som når badmintonspilleren for eksempel overrasker med at erstatte sit smash med et drop, så kan du erstatte argumenter med spørgsmål om, hvad der skal til for, at den anden vil hjælpe dig i mål. Eller bare kort sige hvad der er dit mål, og hvad du har brug for fra den anden for, at det kan indfries. Et alternativ er bestemt også at bruge din egen begejstring for målet til at sælge det godt og gøre det så attraktivt for den anden, at vedkommende får lyst til at hjælpe dig med at opnå det.

Fleksibel adfærd, der giver indflydelse og bevarer de gode relationer, er præcis omdrejningspunktet for Power2Influence®, og har du lyst til at høre, hvordan du kan udvikle din adfærd, så kontakt os endelig. Vi hjælper dig meget gerne med at blive en topatlet inden for indflydelse! 

Kontakt os her!

​Citat fra deltager på Power2Influence i marts 2015

”Kursets fokus på øvelser er eminent, og den megen feedback gør, at jeg med dette kursus har rykket mig og har mere gennemslagskraft”