Hent vores app her »   Få mere gennemslagskraft og indflydelse – download vores app i App Store og planlæg din adfærd  Få mere gennemslagskraft og indflydelse – download vores app i Google Play og planlæg din adfærd     

​Book din plads på et af voreS næste kurSER

Træn din indflydelse som du dyrker sport​

​Maratonløbere løber ikke kun maraton – de holder deres træning ved lige mellem hvert maratonløb med kortere distancer, tempoløb, bakkeløb, intervalløb mv., som alt andet lige er lettere. Hermed forbedrer de ofte også deres præstation ved det primære mål – det næste maratonløb.

Så hvorfor er det, at vi venter med at træne vores færdigheder inden for indflydelse, indtil vi befinder os i en virkelig vigtig situation på jobbet eller privat? Ville det ikke være mere hensigtsmæssigt, om vi varmede op til den vigtige indflydelsessituation med træning i mindre afgørende situationer, hvor færdighederne kan afprøves og finpudses uden de store omkostninger? Selvfølgelig ville det det! Hvorfor er det så, at vi undlader at træne vores indflydelsesfærdigheder? Det enkle svar er, at vi ikke ser skoven for bare træer i form af de mange muligheder, der er omkring os hver dag. Der er masser – både på job men også privat i f.eks. hjemmet, fritidsklubber, over for venner mm. Her kan vi træne vores adfærd i indflydelsessituationer og udvide vores komfortzone med minimalt på spil.

For eksempel, hvis du er på shoppetur, og en gadesælger fra et teleselskab stopper dig og forsøger at presse dig til at købe et abonnement. Her har du en gylden mulighed for at træne din brug af indflydelsesstilen Asserting ved at sige: “Jeg bryder mig ikke om, at du forsøger at presse mig til at købe et abonnement. Jeg vil gerne have, at du bliver mindre fremfusende, når du taler til mig. Hvis du ikke gør det, vil jeg helt sikkert ikke handle med dig.” Eftersom du ikke har en tilknytning til gadesælgeren, og relationen dermed ikke kan lide skade, er dette en situation med lav risiko, hvor du “gratis” kan træne Asserting, også hvis du endnu ikke er komfortabel med denne indflydelsesstil.

Her er en anden indflydelsessituation med lav risiko: Dit barn kommer hjem fra skole og er tydeligvis ked af det. Her kan du træne Bridging som indflydelsesstil. Stil åbne spørgsmål som inviterer dit barn ind i en dialog. Hvis du spørger, hvordan dagen er gået, og barnet så blot svarer ”fint”, så brug den personlige åbenhjertighed til at fortælle hvordan du har svært ved at hjælpe, selvom du rigtig gerne vil, når du ikke ved, hvad problemet er. Lyt aktivt hvis barnet begynder at fortælle. Giv din fulde opmærksomhed. Læg din telefon væk, sluk for computer og tv, og vær i det hele taget til stede i nuet. Hvis du vil bruge indflydelsesstilen Bridging effektivt, skal du lytte aktivt og høre, hvad der bliver sagt, så du kan stille de rigtige spørgsmål – det vil også gavne relationen.

Her følger et eksempel på en situation, som er perfekt til at træne indflydelsesstilen Persuading. Du og dine venner har ofte svært ved at blive enige om, hvilken restaurant I skal tage på sammen. For at overtale dem til at tage på den restaurant, som er din favorit denne gang, fremsætter du et forslag og kommer med et par argumenter for, hvorfor du gerne vil netop derhen. For eksempel: “Jeg foreslår, at vi tager på den nye restaurant inde i byen. For det første er der ingen af os, som har været der. For det andet er menukortet bredt, så der er noget til alles smagsløg. Derfor er det mit forslag, at vi tager på den nye restaurant inde i byen.” Igen er dette en situation med lav risiko, for hvis dine venner er uenige med dig, koster det dig ikke noget i relationen til dem, at du har fremsat dette forslag.

​Her er endnu et eksempel på en indflydelsessituation fra privatlivet: Du og vennerne er enige om, at I trænger til at komme af sted på en forlænget weekend sammen. Det skal ikke være noget særligt, men et sted hvor I kan tage en pause fra hverdagens strabadser. Der er fremført mange forslag, men I kan ikke blive enige om destinationen. Du kan allerede se for dig, hvordan du gerne vil tilbringe den forlængede weekend, og du bruger indflydelsesstilen Attracting til at beskrive, hvad du ser for dig, så de kan leve sig ind i, hvordan dit forslag er lig med total afslapning. Du er meget begejstret for din idé, og din entusiasme og energi er smittende. Du siger dette til vennerne: “Forestil dig at du vågner af dig selv og uden et vækkeur, og vi sætter kurs mod stranden med kun et håndklæde, solcreme og en god bog under armen. På stranden slapper vi af i sandet, lytter til bølgerne, fører kun overfladiske samtaler og læser. Der er ingen forstyrrelser fra jobbet eller andre. Mærk også den kølige brise og den skønne varme fra solen.” Endnu engang sker der ingen større skade, og du lider ikke et tab af betydning, hvis dine venner ikke køber din idé – udover at du muligvis vil føle dig en anelse skuffet over, at du ikke får bølgeskvulp som baggrundsmusik til din eftermiddagslur.

Som det kan udledes af eksemplerne, er der mange gange i løbet af en dag, en uge, en måned og et år, hvor du kan træne dine indflydelsesfærdigheder i situationer med lav risiko, hvor du således ikke behøver at frygte en eventuel fiasko. Det handler blot om at få øje på dem og benytte muligheden for at træne din indflydelse, så du kan være skarp til de vigtige indflydelsessituationer.

Rigtig god træning!

​Citat fra deltager på Power2Influence i marts 2015

”Kursets fokus på øvelser er eminent, og den megen feedback gør, at jeg med dette kursus har rykket mig og har mere gennemslagskraft”